We gingen in 2021 met een big bang de Nederlandse markt op

5min
Interstellar story header

Cloud en security oplossingen, moderne ICT-infrastructuren en allerhande slimme IT-diensten: de 11 bedrijven binnen de Interstellar-collectie hebben elk hun eigen specialisatie. CEO Maarten van Montfoort: “Ik geloof heilig in wat we hier doen, we hebben echt een parel in handen.”

“Dit is wel een beetje onze trots” vertelt Maarten, terwijl hij om zich heen kijkt in de gloednieuwe boardroom op de Interstellar campus in Delft. “En een mooi visitekaartje voor waar we ons mee bezighouden. Alles op het gebied van de moderne werkplek zoals ingebouwde microfoons in het plafond en grote schermen zijn hier aanwezig.” Met maar liefst 11 ondernemingen onder de paraplu, is Interstellar een van de grootste dienstverleners binnen de IT-sector. “Bedrijven kunnen hun volledige IT-traject bij ons uitbesteden.”

Platformbedrijf

Met een big bang kwam Interstellar begin 2021 de markt op. Voor de buitenwereld een klein beetje uit het niets, maar achter de schermen werd er al maanden hard gewerkt. “Interstellar is ontstaan uit de wens van Quadrum Capital om een platformbedrijf te bouwen op IT-gebied” vertelt Maarten. Zelf komt hij via via in 2020 met Quadrum in contact. “Ik had een eigen IT onderneming die hard groeide en was me aan het oriënteren op een private equity investeerder. De klik met Gert en Arjan van Quadrum was er meteen, we deelden echt dezelfde visie op de markt en zagen dezelfde kansen.” Maar dan doet zich eigenlijk meteen een geheel nieuwe kans voor. “Vrij snel na onze gesprekken, belde Quadrum me op met een heel ander plan: we zoeken een ondernemende CEO voor het platformbedrijf dat we willen gaan opzetten. Wil jij je bedrijf aan ons verkopen en hierbij instappen?” Quadrum heeft op dat moment al 3 ICT bedrijven onder haar hoede. Er komt een vierde bij, het bedrijf van Maarten vormt het vijfde component en er wordt nog een zesde bedrijf aangekocht. “In januari 2021 gingen we met in totaal 6 bedrijven onder de naam Interstellar de markt op. Dat zorgde voor best wat opschudding, iedereen dacht: ‘Waar komen zij nou vandaan?’”

Interstellar story image large

Interstellar zwart

Inmiddels vallen er 11 bedrijven met in totaal zo’n 700 werknemers onder Interstellar. In het Interstellar pand in Delft heeft ieder bedrijf zijn eigen verdieping met nog zijn eigen kleuren. Maar daar komt straks verandering in. Maarten: “Vanaf januari 2024 gaan 8 van die bedrijven verder onder de naam van Interstellar. Ze krijgen één directie, één organisatiestructuur en alles krijgt de Interstellar kleuren: zwart.” Toch is 11 bedrijfsculturen bij elkaar brengen best een uitdaging. “Mensen werken vaak al jaren bij het bedrijf waar ze in dienst zijn. Hoe zorgen we dat het DNA van Interstellar nog gaver is dan bij het bedrijf waar ze nu zitten?” Om dat te bereiken is er sinds dit jaar de interne campagne Painted Black. “We willen echt dat iedereen hetzelfde bedrijfsgevoel ervaart. We noemen onszelf een moderne IT service provider en willen voorop lopen met technologische ontwikkeling, maar ook in de manier waarop we met elkaar werken. In de zomer hebben we al twee festivals georganiseerd en er komt ook een eindejaarsfeest, allemaal helemaal Interstellar branded.”

Tot 2025 willen we ons echt honderd procent richten op de Nederlandse markt
Interstellar profile image

Maarten van Montfoort

CEO Interstellar

Toekomstplannen

En daar blijft het niet bij. “We hebben een hele duidelijke toekomststrategie: Vision 25” vertelt Maarten. “Een totaal van 10 strategische doelen die we onszelf hebben gesteld. Wie willen wij in 2025 als organisatie zijn? Daarbij kijkend naar facetten als branding, groeien door overnames, dicht op talenten en klanten gaan zitten en het nemen van maatschappelijke verantwoordelijkheid.” Quadrum is daarbij een goede sparring partner. “Over Vision 25 heb ik met Quadrum veel gebrainstormd. We krijgen als Interstellar enorm veel vrijheid van ze, maar tegelijkertijd blijven ze heel betrokken en zijn ze altijd benaderbaar”. Hij vervolgt: “Quadrum heeft ons echt uitgedaagd om te blijven groeien. Bij veel overnames hebben zij een belangrijke rol gespeeld. Inmiddels is de onderneming van een dusdanige omvang dat het makkelijker voor hen is om een stapje achteruit te doen. Ze hebben echt geïnvesteerd in de juiste mensen waardoor er nu een team staat dat de visie en strategie van het bedrijf kan uitvoeren. Tot 2025 willen we ons honderd procent richten op de Nederlandse markt. Maar onszelf ondertussen ook klaarstomen voor een eventuele volgende groeifase: de stap naar het buitenland.”

Meer over Interstellar

Gerelateerd